Sitges, 25 d’octubre de 2022

L’alcaldessa de Sitges, Aurora Carbonell, juntament amb el director general de l’ATM de Barcelona, Pere Torres, i el director de l’International Mobility Congress ha obert aquest matí aquest congrés internacional que, avui i demà, té lloc a Sitges, i en el qual hi assisteixen més de 500 persones.

L’alcaldessa de Sitges, i presidenta de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà, Aurora Carbonell, ha explicat que l’AMTU és una entitat amb més de 20 anys d’existència “que s’adapta als canvis per donar servei a tots els municipis catalans, més enllà de l’àrea metropolitana, i siguin grans o petits”. L’AMTU vol ser una eina imprescindible per al desenvolupament del país, i per això aposta per implementar serveis de transport flexible en municipis o zones on no hi ha connexió amb transport públic, i ara també ha endegat una nova línia de treball per que aposta per serveis de mobilitat compartida, com la de MOBICO, una prova pilot que ha permès als ciutadans de la Conca d’Òdena disposar d’una flota de lloguer de motos i cotxes elèctrics per moure’s entre les comarques. Aurora Carbonell ha afirmat que “volem vertebrar i connectar tot el territori de manera sostenible i eficient, perquè una bona connectivitat ens farà ser més competitius i més atractius a les inversions”.
De la seva banda, el director general de l’ATM de Barcelona, Pere Torres ha donat a conèixer les tres línies d’actuació en què ara està treballant l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona: 1/ la Descarbonització; 2/ la Descongestió; i 3/ la Digitalització. “Hem de veure com som capaços de contribuir a la descarbonització del país atraient cada vegada més usuaris al transport públic”, ha afirmat Pere Torres, qui tanmateix ha apuntat que un dels principals problemes que cal resoldre és “el de les hores punta, perquè el transport públic no té la capacitat ni l’economia per resoldre aquesta demanda concentrada”, ha dit. Segons Torres, l’única solució passa per regular els horaris laborals perquè siguin més amplis. El director general de l’ATM també ha apuntat que “cal una conversió del transport públic en mobilitat com a servei”. I, finalment, s’ha referit al tema de la digitalització, recordant que la T-mobilitat actualment ja ha arribat en municipis com Sitges, on s’està fent el congrés IMC.
Digitalització i mobilitat segura, sostenible i inclusiva
El director de l’IMC, Joan Serra ha explicat les línies sobre les quals es desenvolupa aquest congrés: la Mobilitat segura, sostenible i inclusiva i la Digitalització. Durant dos dies “una cinquantena de ponents d’arreu del món ens aportaran el seu talent i ens descobriran noves maneres d’enfocar i gestionar la mobilitat”, ha afirmat el director de l’IMC 22, Joan Serra.
Per tractar sobre la Mobilitat segura, sostenible i inclusiva i la Digitalització, durant el congrés se celebren diverses taules rodones que tracten els següents aspectes:
  • La intel·ligència artificial en la transformació de la mobilitat
  • Mobilitat i crisi energètica
  • Experiències globals en mobilitat sostenible
  • La transformació de les ciutats per l’impacte de la nova mobilitat
  • El model de transformació digital de la mobilitat del present
  • La digitalització de la mobilitat i el carsharing
  • Mobilitat segura i inclusiva
  • Digitalització al servei de les persones
  • Finançament i recursos cap a la mobilitat sostenible
Serra també ha explicat que durant el congrés, a més de les taules rodones que tenen lloc a l’Auditori, també hi ha una Sala Fòrum amb activitats paral·leles organitzades pels propis partners del congrés; i també hi ha un espai de Side Events, és a dir, de trobada entre empreses locals i internacionals, per tal de donar impuls i crear sinèrgies entre els assistents al congrés.
A més, l’IMC 22 compta amb la col·laboració d’entitats socials – Creu Roja, Catalunya Camina, Associació per a la prevenció dels accidents de trànsit, STOP Accidentes i Amputats Sant Jordi -, que tindran un espai propi des d’on convidaran a prendre consciència de la necessitat de prendre mesures per millorar la seguretat en la mobilitat.
L’International Mobility Congress busca solucions aplicables a les necessitats reals de la mobilitat pública als pobles i ciutats, presentant innovacions i noves tendències, però també experiències i casos d’èxit d’arreu del món. En les dues jornades del congrés – 25 i 26 d’octubre – hi participen experts en mobilitat de prestigi interncional com: Meritxell Font, directora d’anàlisis i previsió de la demanda, Agencia del Transport Metropolità de Nova York; Xavier Espinet, economista de Transport al Banc Mundial; Elena Campelo, responsable d’anàlisi tècnic i econòmic dels projectes de mobilitat del Banc Europeu d’Inversió; o Antonio Turiel, investigador de CSIC.
Suècia, país convidat
L’IMC 22 té aquest any Suècia, com a país convidat. Cal destacar que Suècia és capdavantera en mobilitat sostenible i digitalització, tant per l’ús de biocombustibles com pel desenvolupament i implantació de tecnologia d’automòbils elèctrics i autònoms, de bateries i d’infraestructura de càrrega i de cel·les de combustible.
Teppo Tauriainen, ambaixador de Suècia a Espanya, ha estat l’encarregat de fer la conferència d’obertura del congrés, durant la qual ha explicat que Suècia té una experiència de més 100 anys en l’àmbit de la mobilitat, i que actualment és un país que aposta per la transició verda, “un concepte que no només es refereix a la necessitat d’anar cap a una mobilitat més sostenible sinó que és una decisió estratègica”, ha dit Tauriainen. Per això ja hi ha moltes empreses sueques -algunes de les quals estan presents en el congrés IMC- que han abraçat la transició verda, apostant per l’electromobilitat i contribuint a la descarbonització.
El congrés també compta amb Martin Jönsson, Program Manager Smart Transportation at Business Sweden, que participarà en la taula rodona que es farà demà sobre “Experiències globals en mobilitat sostenible”.
Així mateix, durant el congrés també es durà a terme un workshop, en el qual una selecció d’empreses sueques presentaran els seus projectes a empreses catalanes, convocades pel Departament d’ACCIÓ de la Generalitat.
Finalment, cal dir que Suècia disposarà d’un estand propi en el congrés, des del qual també donarà a conèixer tota la seva experiència en nous projectes de mobilitat.
L’IMC 22 està organitzat conjuntament per la Generalitat, l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) , l’ATM de Barcelona, la Diputació de Barcelona, l’Associació de Municipis de Catalunya (ACM) i l’Ajuntament de Sitges. A més, també hi col·laboren els principals agents implicats en la mobilitat i el transport públic a Catalunya com són: FGC, AMB, TMB i l’Ajuntament de Barcelona.