18 novembre de 2022

L’ATM ha presentat aquest dijous 17 de novembre la T-mobilitat, a l’Smart City Expo World Congress. L’estand de la Generalitat de Catalunya present dins el congrés celebrat a la Fira de Barcelona ha estat l’escenari on el director de l’àrea de T-mobilitat de l’ATM, Ramon Bacardí, i integrants del seu equip, han explicat l’evolució, el funcionament, l’estat de la implantació actual i el futur immediat del projecte de validació sense contacte.

Bacardí ha fet un repàs a l’actual implantació del projecte, que actualment compta ja amb més de 440.000 usuaris donats d’alta arreu de l’àrea de Barcelona i el total de validacions acumulades al sistema supera els 51 milions, un 63% de les quals, amb el títol més emprat, la T-usual.

El mateix Bacardí també ha recordat els objectius principals del projecte, com el de possibilitar altres serveis de mobilitat en una sola plataforma cap a un model MaaS (Mobility as a Service) o comptar amb una tecnologia amb seguretat extrem-extrem del transport públic, ajudant alhora a reduir el canvi climàtic. Una altra de les finalitats clau de la T-mobilitat, -ha explicat Bacardí- és el fet de comptar amb un sistema únic digitalitzat, multiusuari, multioperador i multiterritori.

Desplegament actual del sistema T-mobilitat

Pel que fa a la implantació del nou sistema als operadors, des del passat mes de setembre de 2022, tots els operadors ferroviaris (TMB, FGC, Rodalies i TRAM) tenen ja implantada el 100% de la T-mobilitat als seus vehicles que circulen per les sis corones tarifàries.

Actualment, el projecte es troba en la seva fase final de desplegament a l’àrea de Barcelona, amb la integració dels darrers operadors de bus embarcat, que presten serveis urbans i interurbans. La previsió és que el gener de 2023, la T-mobilitat estigui integrada en el 100% dela xarxa de transport públic de l’àrea de Barcelona, per, posteriorment, fer-ho extensiu a la resta del territori català al llarg de l’any 2024.

Es pot consultar al web de la T-mobilitat l’ampliació territorial del sistema.

Noves etapes després de la T-mobilitat; model quilomètric mixt a tota Catalunya i compatibilitat amb targeta bancària.

Sílvia Roig-Serra, adjunta a direcció de l’àrea T-mobilitat, ha posat en relleu tres ambiciosos projectes que es duran a terme en els propers anys; projectes que gràcies a tenir la T-mobilitat en servei es podran dur a terme de millor manera. Per tots ells, es disposa de subvenció de fons europeus, els fons REACT i fons MRR. En primer lloc, l’extensió de la T-mobilitat a tota Catalunya; a l’àrea de Lleida, Girona i del Camp de Tarragona –extensió que desplega el Departament de Territori-; en segon lloc, el desenvolupament de la solució tecnològica que permeti accedir al transport públic amb la targeta bancària, iniciant l’activitat només amb el bitllet senzill i per últim, el disseny d’un nou model d’integració tarifari transversal per tot Catalunya, aplicant un model de sistema quilomètric mixt (tarifa quilomètrica i zonal).

Els centres operatius i d’atenció de la T-mobilitat; el CGIT i el CAI

D’altra banda, la presentació també ha comptat amb l’exposició del funcionament dels dos centres operatius i d’atenció de la T-mobilitat de l’ATM de Barcelona; el Centre de Gestió de la Informació del Transport de Catalunya de l’ATM, (CGIT) i el Centre d’Atenció i Informació (CAI), coodirigit per l’ATM i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

Al seu torn, Guillem Vall, responsable del CGIT, ha explicat el funcionament del centre com a integrador, ròtula comunicativa i font de difusió, remarcant el seu objectiu principal: esdevenir el principal HUB d’informació del transport públic de Catalunya.

Per la seva part, la coordinadora del CAI, Sònia Gómez, ha recordat la principal finalitat del centre; assegurar que la informació està disponible de manera transversal en tots els canals d’atenció dels operadors i administracions, sempre amb l’objectiu de simplificar processos i millora mitjançant l’escolta activa de la persona usuària.