14 de desembre de 2023
El Departament de Territori es compromet a crear l’Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) de les Terres de l’Ebre al llarg de l’any 2024, donant compliment així a la resolució aprovada aquest passat mes de juny pel Parlament de Catalunya. Ho ha anunciat la consellera de Territori, Ester Capella i Farré, durant la Taula de Mobilitat de les Terres de l’Ebre, formada per ajuntaments, consells comarcals, l’Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l’Ebre (IDECE) i la pròpia Generalitat.
L’ATM tindrà com a funció coordinar el sistema de transport públic de viatgers en l’àmbit territorial format pel Baix Ebre, Montsià, Ribera d’Ebre i Terra Alta. Es tractarà d’un consorci, format amb les administracions locals, que serà el responsable de determinar les tarifes i executar les actuacions que s’esdevinguin del Pla director de mobilitat de les Terres de l’Ebre, actualment en fase de redacció.
La consellera ha qualificat la nova ATM de “fita històrica” que respon “a una reivindicació del territori i a un compromís polític”. El procés de creació de l’ATM, ha especificat, “comportarà l’establiment d’un grup de treball multidisciplinari, estratègic, econòmic, tècnic i jurídic”. En aquest sentit, ha detallat que hi haurà un treball “amb els ajuntaments i els ens locals amb la voluntat d’integrar-los al consorci”. “Serà un instrument propi que vetllarà per la millora de la mobilitat sostenible a tot aquest àmbit territorial amb requeriments específics”, ha recalcat.
Integració tarifaria
De forma paral·lela, el Departament de Territori té previst integrar el transport públic de les Terres de l’Ebre al sistema tarifari de l’Autoritat Territorial de la Mobilitat del Camp de Tarragona (ATM) al segon semestre del 2024, que es quan es preveu que tots els operadors tinguin instal·lat el sistema de la T-Mobilitat Catalunya.
La consellera ha avançat que aquest pas “beneficiarà milers de persones que veuran com es redueix el preu que paguen per utilitzar el transport públic i que podran utilitzar també els serveis ferroviaris amb el bitllet integrat”.
La integració suposarà la creació de la nova zona 3 al sistema tarifari integrat del Camp de Tarragona, que estarà formada per les comarques del Baix Ebre, Montsià, Ribera d’Ebre i Terra Alta. Els desplaçaments pel territori integrat permeten els transbordaments amb una única targeta.
La integració es preveu que sigui aplicable als autobusos urbans, interurbans i serveis ferroviaris de les Terres de l’Ebre. Els ciutadans de l’Ebre podran disposar del conjunt de la gamma de títols integrats, inclòs la T-jove per als menors de 30 anys i també del títol de transport T-16, vàlid dels 4 als 16 anys, ambdós inclosos.
La integració de les Terres de l’Ebre suposarà per la Generalitat un cost anual aproximat de 2.720.450 milions d’euros.
Les Terres de l’Ebre és una àrea amb prop de 182.000 habitants. Amb la incorporació d’aquest territori, el sistema del Camp de Tarragona connectarà una zona amb 830.000 habitants.
El transport públic intern de les Terres de l’Ebre havia registrat fins al 31 d’octubre d’aquest 2023 un total d’1.328.075 viatgers, una xifra que suposa un augment del 16% respecte a tot el 2022 i d’un 29% respecte a tot el 2019, abans de la pandèmia.
En aquesta mateixa línia, el corredor entre les Terres de l’Ebre i Tarragona havia registrat fins al 31 d’octubre d’aquest 2023 un total de 105.861 viatgers, un 23,6% més que tot el 2022 i un 29,7% més que tot el 2019.
Aquesta mesura d’integració tarifària dels transports de l’Ebre amb el Camp de Tarragona és un pas més dins del procés per a la integració tarifària del conjunt de serveis de transport públic a Catalunya, a través del sistema de la T-Mobilitat Catalunya, previst pel 2025.
Aquesta segona quinzena de gener també es preveu la integració de l’Alt Pirineu i Aran al sistema tarifari de l’Autoritat Territorial de la Mobilitat de Lleida. En aquest cas, suposarà la creació de dues noves zones i estalvis de fins al 78% en el preu d’alguns desplaçaments.