19 de desembre de 2022

El Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità ha acordat aquest dilluns, 19 de desembre, mantenir les tarifes del transport públic per al pròxim 2023. D’aquesta manera, i per tercer any consecutiu, no es modificaran els preus, contribuint així a fer front a l’actual crisi econòmica.

Descomptes addicionals

A ran de la bonificació establerta per l’administració de l’Estat d’un 30% de descompte a determinats títols de transport (T-usual, T-jove, T-casual), les administracions consorciades a l’ATM van proveir els recursos necessaris per tal que alguns títols, entre els quals T-usual i T-jove, tinguessin un descompte addicional del 20%. Aquests recursos es mantindran durant el 2023 de manera que està garantida una bonificació del 20% en els títols T-usual i T-jove, també en les seves versions de tarifació social (famílies monoparentals, famílies nombroses, persones en situació d’atur).

D’aquesta manera les tarifes aprovades per al 2023 són els de la taula següent:

En el cas que l’administració de l’Estat mantingui les subvencions del 30% que es van atorgar per al període setembre-desembre de 2022, la taula de preus del transport públic es mantindria idèntica a la vigent al desembre de 2022.

Tarifes de Rodalies de Catalunya

La prolongació de la gratuïtat de l’abonament recurrent de Rodalies de Catalunya queda pendent de l’aprovació oficial de les seves condicions d’ús per al 2023 per part de l’administració de l’Estat i de la seva publicació per part de l’ATM.

Caducitat dels títols de transport de 2022

Tots els títols de transport adquirits al 2022 caduquen el 15 de gener de 2023. En el cas que finalment s’apliquessin íntegrament les mateixes bonificacions que en el període setembredesembre de 2022, la caducitat dels títols de 2022 es prorrogaria durant tot l’any 2023.

Extensió de la validesa de la targeta T-jove

El Consell d’Administració de l’ATM ha aprovat ampliar cinc anys la validesa de la targeta Tjove, per tant, fins a la data que es compleixen 30 anys (actualment és per a menors de 25 anys). Aquesta mesura s’activarà quan s’hagin resolt les qüestions tècniques, operatives i administratives corresponents. S’anunciarà oportunament la data d’entrada en vigor.

Quasi recuperació de la demanda

Aquest mes de novembre de 2022 la demanda global a la xarxa de transport públic ha assolit el 95,6% de la demanda prepandèmia: es tanca novembre amb 88,5 milions de viatges (enfront els 92,6 milions de viatges amb transport públic del mateix mes de l’any 2019). Pel que fa a la demanda acumulada de gener a novembre és de 844,556 milions de viatges, el que significa un global de -13,1% respecte a la demanada acumulada al novembre de 2019 (971,522 milions de viatges) i d’un +29,4% respecte a la demanda acumulada al novembre de 2021 (652,844 milions de viatges).

Destaca el bus interurbà com a mode que més es recupera en demanda acumulada al novembre: -3,9% respecte a 2019. El segueixen metro (-10,3%), tramvia (-10,7%), bus metropolità (-13,2%), FGC (-13,6%), bus urbà (-13,7%), Rodalies (-17,1%) i bus urbà de Barcelona TMB (-17,6%)