Dimecres, 25 d’octubre de 2023

L’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) ha estat present en el congrés sobre mobilitat sostenible Global Mobility Call, que se celebra al recinte IFEMA de Madrid. L’AMTU ha estat convidada pel Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana a participar a la Rural Mobility Conference, que té lloc avui en el marc d’aquest congrés.

El director general de l’AMTU, Joan Serra, ha valorat molt positivament que “en el semestre de presidència espanyola de la UE, el MITMA hagi convidat l’AMTU a participar al Global Mobility Call com a veu autoritzada per parlar de mobilitat”. Serra ha destacat que, “d’aquesta manera, hem pogut explicar la nostra expertesa i com l’AMTU pot ajudar els municipis de l’àmbit rural a poder tenir garantit el dret a la mobilitat”.

El director tècnic de l’AMTU, Carles Labraña, ha participat en la taula rodona “Bones pràctiques i reptes de la mobilitat rural”, que s’ha dut a terme durant la Rural Mobility Conference. Aquesta taula rodona també ha comptat amb la participació de Reiner Uphof, de la Universitat de Dresden; Adriàn Fernández, CEO de la Federació espanyola de ferrocarril; Alexandra Brown, representant del Departament de Transports del Regne Unit, i ha estat moderada per Antonio García Pastor, de la Unió Internacional del Transport Públic.

Flexitransport

Com ha explicat Carles Labraña, el transport a demanda (TAD) és un sistema de transport públic que dona resposta a les necessitats de mobilitat que tenen les zones rurals, on sovint hi ha poca demanda de passatgers i, per tant, no resulta viable implantar un servei de transport públic tradicional. En aquest sentit, el TAD possibilita que els habitants d’aquestes zones disposin d’un servei de transport públic al seu abast, que els connecta amb el nucli urbà i els permet accedir als principals serveis municipals: centre mèdic, mercat, ajuntament, escoles, etc. Aquests tipus de serveis poden ser operats amb bus o taxi. A més, recentment l’AMTU ha desenvolupat l’app Flexitransport, que permet gestionar el TAD d’una manera encara més ràpida i eficaç, ja que les peticions es poden realitzar amb només 1 hora d’antelació, i també permet a l’usuari fer cancel·lacions o canvis en la sol·licitud.

Així mateix, des d’altres experiències europees i des de la UITP s’ha subratllat la importància de comunicar la població rural, d’acord amb les seves necessitats, amb transports més sostenibles, i elaborar estratègies comunes a tots els països de la UE, per garantir que cap ciutadà queda enrere.