• Treballs en comissions per a començar a elaborar un document que sigui la visió del municipalisme, davant el repte del govern d’elaborar un nou mapa de transport de viatgers de carretera, que ha d’estar enllestit al 2028

Dimecres, 30 d’octubre de 2024

Després de l’anunci realitzat a la jornada tècnica del passat mes de setembre, l’AMTU, acompanyada del Departament de Territori, ha començat aquest passat dimarts, 29 d’octubre, els treballs en comissions per a començar a elaborar un document que sigui la visió del municipalisme, davant el repte del govern d’elaborar un nou mapa de transport de viatgers de carretera, que ha d’estar enllestit al 2028.

L’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà ha convocat els seus associats a participar en dues comissions, una de jurídica i una altra de tècnica, on a banda dels socis de l’entitat i directius de la mateixa, hi participen representants del departament de Territori de la Generalitat, de l’ATM de Barcelona, i de l’Associació de Micropobles de Catalunya. Aquestes comissions es mantenen obertes a incloure-hi també altres ens públics necessaris per al dibuix plural i eficient d’aquesta nou mapa de viatgers, que implica com organitzar les rutes, definir els serveis, i quantificar l’oferta necessària per poder donar resposta a les necessitats d’una societat que no té res a veure amb la que en el seu dia va dibuixar l’anterior mapa de serveis, ni amb les legislacions 12/1987 -la llei de transport públic de Catalunya- o el decret de 1990 que va actualitzar algunes necessitats.

L’AMTU mantindrà reunions amb el govern i les ATMs per tal d’elaborar el contingut de les properes reunions, la primera de les quals tindrà lloc dimarts, 28 de gener de 2025 a Granollers. A partir d’aleshores, i com a mínim cada últim dimarts de mes durant el 2025, les comissions treballaran punt per punt els aspectes que el món local necessita assegurar per garantir una resposta eficient i adequada a les necessitats de mobilitat per carretera dels ciutadans del país.

La comissió tècnica de l’AMTU la coordina el responsable d’Estudis i Projectes, Carles Labraña, mentre que la comissió jurídica està coordinada per la secretària i responsable dels serveis jurídics de l’entitat, M. Dolors Vilalta.

La comissió jurídica haurà de definir quines són les aportacions i necessitats del municipalisme en una hipotètica nova llei de mobilitat, i com s’haurien de redactar els plecs per poder contractar aquest servei als operadors. En la comissió tècnica  hi haurà una primera part per treballar tots aquells aspectes genèrics que es consideri que s’han d’introduir en el nou mapa de serveis interurbans de la Generalitat 2028. I també realitzarà una feina més específica per tal de millorar l’oferta actual, aportant allò que el territori consideri necessari.

La realitat del transport de passatgers per carretera i les noves necessitats ciutadanes en matèria de mobilitat, han de recollir-se en un nou document que té el mandat d’elaborar el Departament de Territori. Uns treballs que van arrencar al 2024 amb la creació al govern d’un equip de treball, on l’AMTU era una de les associacions consultades, i que al llarg d’aquest 2025 haurà de fer el gruix de la feina per a actualitzar el model, dibuixar rutes, quantificar necessitats, i donar resposta a la realitat de les necessitats dels ciutadans.

És per això que l’AMTU s’ha posat a caminar amb la creació d’aquestes dues comissions, que es reuniran com un mínim un cop al mes durant tot l’any 2025.

Ajuntaments i consells comarcals de tot el país participen d’aquestes comissions, i l’objectiu és poder treballar durant tot aquest any en allò que la Generalitat necessiti per conèixer l’opinió del municipalisme i poder lliurar a finals d’any un document que reculli les propostes per a aquest nou mapa.