22 de setembre de 2023
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana en funcions, Raquel Sánchez, ha presidit aquest divendres, 22 de setembre, a Barcelona la reunió informal ministerial de Transports de la Unió Europea, en què els ministres europeus del ram han acordat adoptar la Declaració de Barcelona, un manifest que reconeix el paper crucial de la mobilitat per avançar en la cohesió social i territorial a Europa. Amb el títol ‘Mobilitat per a les persones: promovent la cohesió social i territorial’, la declaració destaca la importància de desplegar un sistema de transport que faciliti l’accés a altres drets, com ara l’educació, el treball, la sanitat o l’habitatge; a més d’ajudar a mitigar les desigualtats i augmentar la resiliència de les nostres societats, amb perspectiva de gènere.
Així, el document, subscrit en el marc de la Presidència Espanyola del Consell de la UE, marca el camí per assolir una connectivitat efectiva a tot el territori de la Unió Europea, tant en nuclis urbans, com en àrees poc poblades o amb dificultats orogràfiques . És un recorregut ja iniciat per la Comissió Europea amb el Pacte Verd Europeu o l’Estratègia de Mobilitat Intel·ligent i Sostenible.
Durant la roda de premsa posterior a la reunió informal ministerial de Transports, Raquel Sánchez i la comissària europea de Transport, Adina Vălean, han destacat l’acord aconseguit entre tots els Estats membres de continuar treballant amb la Comissió Europea per facilitar la ciutadania europea una mobilitat que respongui a les seves necessitats, sense deixar ningú enrere.
“Sens dubte, ha estat un debat molt satisfactori, que ha de rellançar el compromís polític i la posada en marxa de les mesures necessàries perquè el transport i la mobilitat europeus responguin a una xarxa cohesionada socialment i territorialment”, ha subratllat la ministra davant de destacar que “és essencial treballar perquè les polítiques de transport i mobilitat es dirigeixin a millorar la qualitat de vida de les persones”.
En aquesta línia, Raquel Sánchez ha explicat que el seu deure com a ministres europeus de Transport és “dissenyar les polítiques de manera que facilitin tots aquells drets que defineixen la Unió Europea” i ha incidit en la necessitat de treballar conjuntament des de totes les instàncies per “ garantir solucions integrals per a la ciutadania”.
En aquest sentit, la titular de Mitma ha assenyalat que “la mobilitat és un dret que ha de poder exercir-se en igualtat de condicions, independentment de si residim en una ciutat o en un petit poble, de si el nostre nivell de renda és alt o baix, de si tenim o no limitacions físiques o de si disposem d’un vehicle privat o no en tenim”. Així, segons ha ressaltat, “tots els modes de transport tenen un paper fonamental per facilitar la cohesió territorial i social i la connectivitat interna i externa d’Europa”.
La mobilitat rural i transfronterera, clau a la Declaració
Els ministres europeus, als quals també es van unir representants de l’Associació Europea de Lliure Comerç (AELC) i de la Comissió Europea, van debatre sobre com la política europea de transport pot contribuir a la cohesió social i territorial, dins i fora de les fronteres nacionals, i van compartir experiències i iniciatives innovadores per aconseguir-ho.
Han coincidit que promoure una xarxa integrada i accessible de transport ha de ser una de les prioritats de les administracions públiques. Per això, la Declaració de Barcelona posa l’accent en la necessitat d’adaptar les solucions de mobilitat a les característiques específiques de cada context, comptant sempre amb la participació dels seus habitants per als processos de disseny i execució de noves polítiques.
En concret, els representants europeus han debatut sobre els sistemes de mobilitat a les zones en declivi demogràfic, tot reconeixent la importància de desenvolupar estratègies de mobilitat rural sostenible, d’acord amb les competències respectives a nivell nacional.
Sobre això, els ministres han demanat a la Comissió Europea promoure l’intercanvi d’idees sobre com aprofitar el transport i la mobilitat com a eines per a la cohesió social i territorial, considerant els reptes de les zones urbanes i rurals, insulars, perifèriques, muntanyoses i , especialment, les transfrontereres i poc poblades.
Per exemple, demanen el suport de la Comissió per iniciar projectes pilot innovadors en àrees de repte demogràfic amb què impulsar una mobilitat que respongui millor a les necessitats de les persones, fent un ús eficient dels recursos públics i potenciant el desenvolupament d’infraestructures i serveis ferroviaris transfronterers de passatgers a la Unió.
Igualtat i inclusió al centre de les polítiques de transport
El paper de la dona al transport també es recull a la Declaració de Barcelona, destacant la importància d’incorporar la perspectiva de gènere i igualtat al disseny de les polítiques de transport i mobilitat, començant per la recopilació d’estadístiques que proporcionin dades prou desglossades.
A més, els Estats membres han insistit en la importància de mitigar els casos de pobresa en la mobilitat al territori comunitari. Per això, s’han compromès a proporcionar dades completes i coherents que serveixin per avaluar la desigualtat en el transport.
La Declaració de Barcelona recorda que l’accessibilitat també hauria de figurar entre les prioritats principals de qualsevol sistema de transport, prestant especial atenció a les persones amb discapacitat i/o mobilitat reduïda.
El document assenyala, a més, que la seguretat és un pilar fonamental en el transport, subratllant la importància d’aplicar estratègies de seguretat viària que incloguin mesures per als usuaris de la via pública, i inversions en infraestructures que contribueixin a protegir els més vulnerables, especialment vianants, ciclistes i motociclistes.
Cap a un transport més sostenible, resilient i digital
La Presidència espanyola s’acosta amb aquesta declaració al principal objectiu de donar continuïtat a la transformació que ja està en marxa al sector de transport per fer-ho més sostenible, resilient i digital.
Els ministres s’han compromès a impulsar polítiques que fomentin el progrés en tecnologia i transformació digital, com ara sistemes de transport intel·ligents, anàlisi de dades en temps real, entorn d’intercanvi de dades i aplicacions mòbils que puguin millorar l’eficiència, la fiabilitat i la resiliència dels serveis de mobilitat i transport i, per tant, lexperiència de lusuari dels serveis de transport.
També han ressaltat la necessitat de promoure i fomentar els avenços en la descarbonització de totes les maneres de transport i reconegut el paper de fomentar la competència, la multimodalitat i la resiliència de la xarxa de transport, tant en relació amb els passatgers com amb les mercaderies .