Els serveis de transport a demanda de l’AMTU començaran a operar-se a través de la plataforma Flexitransport Catalunya el primer trimestre de 2022

Dimecres, 17 de novembre de 2021

Els serveis de transport a demanda (TAD) que gestiona l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) començaran a operar-se a través de la plataforma Flexitransport Catalunya a partir del primer trimestre de 2022, segons ha donat a conèixer avui el responsable d’Estudis i Projectes de l’AMTU, Carles Labraña, en una presentació duta a terme en el marc de l’Smart City Expo, que se celebra a la Fira Barcelona Gran Via. L’AMTU és present a l’SCEW 21 des de l’estand Smart Catalonia, que sota el lema Catalonia Green & Digital acull demostracions de solucions innovadores per assolir una nació digital apoderada amb un territori connectat i descarbonitzat.

Flexitransport Catalunya és la plataforma que l’AMTU ha desenvolupat per fer un pas endavant en el transport a demanda i evolucionar cap al transport flexible, és a dir, un transport més adaptat a les necessitats reals dels ciutadans, en el que les reserves es poden fer poc abans de l’hora del servei, i on els recorreguts es configuren en temps real. Això significa un gran avenç respecte dels serveis de transport a demanda tradicionals, ja que l’usuari ja no ha d’estar pendent d’horaris prefixats ni parades establertes, gràcies a que el transport flexible s’inscriu en el que es coneix com a “Mobilitat com a Servei”. 

Carles Labraña ha explicat que el pas dels serveis de transport a demanda a serveis de transport flexible es produirà en 3 fases.

  • Gener-Març 2022: Els serveis TAD de l’AMTU passaran a gestionar-se a través de la plataforma Flexitransport Catalunya, que mitjançant fins a 4 algorismes permetrà una gestió més eficaç del servei i també inclourà un mòdul de facturació. Els serveis es podran sol·licitar directament des de l’app o per telèfon.
  • Abril-Juny 2022: La plataforma inclourà també una centraleta virtual, nous sistemes de ticketing i una planificació multimodal dels viatges.
  • A partir de juliol 2022: La plataforma ja permetrà fer pagaments a través de l’app Flexitransport Catalunya, i inclourà un sistema d’abonaments i paquets de serveis de mobilitat personalitzats. A més, la plataforma estarà preparada per ésser integrada en altres serveis de mobilitat.

La presidenta de l’AMTU, Aurora Carbonell, està convençuda que “la conversió dels serveis de transport a demanda en transport flexible revolucionarà la manera de moure’ns per les ciutats, perquè canviarà completament la concepció que hem tingut fins ara del transport públic”.

Actualment l’AMTU gestiona 10 serveis de transport a demanda: els dels ajuntaments de Pineda, Santa Susanna, Alella, Santa Maria de Palautordera, Sant Antoni i Sant Pere de Vilamajor, Sant Pere de Ribes, Terrassa (L12 Flex), i el del Consell Comarcal del Berguedà.

Els serveis de transport a demanda són una modalitat de transport públic que donen resposta a les necessitats de desplaçament de les àrees més disseminades dels municipis, i on no és viable la implantació d’un servei de transport públic regular. Els serveis TAD són més eficients econòmicament, perquè eviten els viatges en buit i, per tant, minimitzen el cost del servei en relació als usuaris que transporten.