31 de juliol de 2023 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) iniciarà el proper dilluns, dia 7 d’agost, les tasques de revisió anual del Funicular de Vallvidrera. Aquests treballs duraran prop de tres setmanes, concretament fins al divendres 25 d’agost. Durant aquest període, Ferrocarrils garantirà la mobilitat de les persones usuàries i habilitarà un servei alternatiu per carretera, amb autobusos, amb el mateix horari que el servei habitual del funicular i donant servei a les tres estacions del traçat del funicular: Peu del Funicular, Carretera de les Aigües i Vallvidrera Superior. Els punts de parada d’aquest servei substitutori es troben al costat de les estacions. En el cas de l’estació de Carretera de les Aigües, les persones usuàries hauran de sol·licitar aquest servei a través de l’intèrfon de l’estació. Durant aquestes setmanes, FGC durà a terme com cada any els treballs de revisió programada anual i de manteniment que s’han de realitzar a les instal·lacions de transport per cable, com és el cas d’un funicular. Entre aquests treballs destaca la revisió dels components mecànics i de control de la sala de màquines, del traçat i dels dos vehicles. Enguany, a més de les tasques pròpies de la revisió anual se substituiran les bateries dels cotxes, de l’accionament i del sistema d’alimentació ininterrompuda (SAI). En la mateixa línia, es duran a terme millores als equips d’aire condicionat de l’interior dels cotxes. Tot plegat per optimitzar la qualitat i la fiabilitat del Funicular, així com el confort de les persones usuàries. Aquestes actuacions permeten que el Funicular de Vallvidrera pugui donar el servei amb elevades taxes de disponibilitat, necessàries per a un mitjà de transport que utilitzen diàriament unes 4.000 persones. Un funicular amb més de cent anys d’història El Funicular de Vallvidrera, construït per la companyia del Ferrocarril Sarrià Barcelona (FSB), es va inaugurar l’octubre de 1906 per tal de poder comunicar la línia del Vallès (estació Peu del Funicular) amb el poble de Vallvidrera. El 1979 es va integrar a la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Després de diverses reformes dels cotxes antics, al 1998 FGC va procedir a realitzar una reforma integral de la línia: es va canviar tota la plataforma de la via, les estacions i els vehicles permetent que el funicular funcionés de manera totalment automàtica, amb la via protegida amb portes d’andana a les estacions. La línia té una longitud de 736,6 metres amb un desnivell de 158 m i un pendent màxim del 29%. El servei s’ofereix amb dos vehicles amb capacitat per a 50 persones en cadascun d’ells. El temps de recorregut és de menys de 3 minuts. Serveix de transport públic habitual per a les persones residents a Vallvidrera i els caps de setmana és habitual per a les persones que pugen a Collserola per realitzar caminades a la Carretera de les Aigües o excursions entre Vallvidrera i altres punts del massís on FGC compta també amb estacions que permeten fer el retorn en tren.