9 de febrer de 2023
Els títols integrats de l’ATM de Barcelona van registrar un total de 254.500.541 validacions entre setembre i desembre de 2022. És un 7% menys que el mateix període de l’any 2019, però un 15,2% més que el mateix període de 2021. D’altra banda, respecte a l’any anterior, s’observa un decrement de les validacions de la T-casual (14%) i un manteniment de les validacions dels títols integrats sense descomptes.
Augment de l’ús dels abonaments
Respecte al 2019, la T-usual, amb una bonificació el 50%, registra un augment de validacions de gairebé el 157% i la T-jove augmenta un 29,14%. En relació a l’any 2021, també augmenta el pes dels abonaments, on es constata un gran increment de les validacions (entre l’11% d’augment dels viatges amb títols per a famílies nombroses i monoparentals i el 47% quant a l’increment de la T-usual).
Major increment de títols propis respecte als integrats
L’efecte de les bonificacions ha tingut un major impacte sobre els títols propis, sobretot tenint en compte la gratuïtat total d’alguns títols com l’abonament recurrent de Renfe. L’increment de cada bloc respecte del 2021 ha estat de +15,2% en títols integrats i +32,9% en títols propis (els títols recurrents gratuïts són títols propis).
Renfe és l’operador que més incrementa la demanda per l’efecte gratuïtat
Mentre l’increment de validacions del total del sistema (títols propis i integrats) ha estat del 19% durant el tercer quadrimestre amb relació al 2021, el de Renfe s’ha enfilat al 27%.
Vendes títols integrats
El 55% d’aquestes validacions a Rodalies s’han produït amb el títol recurrent gratuït, que ha estat el principal atractor per a l’increment de la demanda en aquest operador. Vendes títols integrats Mentre el tercer quadrimestre sol generar més ingressos tarifaris que el segon, el 2022 trenca aquest esquema i esdevé el que aporta menys, un fet atribuït de forma evident a l’efecte dels descomptes aplicats als títols integrats.
Impacte econòmic dels descomptes
En conjunt, es calcula que l’impacte dels descomptes és de 70,09 M€, una despesa assumida per l’Estat i l’ATM (a través de les aportacions de Generalitat, Ajuntament de Barcelona i AMB) en funció del percentatge de descomptes en cada títol. Pel que fa a aquests, la T-usual bonificada en un 50% és el títol que major cost genera al conjunt del sistema.
Distribució dels descomptes
Quant a la distribució dels descomptes, es calcula que l’Estat, a través del Ministeri de Transports i Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) ha assignat per tal de cobrir la seva part: 46,85 M€ a la Generalitat (inclou resta de Catalunya) i 17,35 M€ a l’Àrea Metropolitana de Barcelona AMB (inclou títols socials). La Generalitat i l’AMB han de transferir ara a l’ATM la part corresponent per a cobrir els 50 M€ de descomptes que suporta el sistema integrat de l’ATM de Barcelona.
Entre operadors, és TMB (metro i bus) qui generen el major impacte fruit dels descomptes (60%), una xifra que es correspon amb el seu pes habitual en les validacions del conjunt del sistema. En segon lloc, se situa Renfe, amb un 11% del pes en la distribució de les compensacions.
Canvis de comportament pels descomptes: un 28% dels usuaris fa més ús del transport públic
Segons una enquesta encarregada per l’ATM de Barcelona, el 52,6% de les persones usuàries ha modificat les seves pautes d’ús del transport públic arran dels descomptes. Entre el total de persones enquestades (2.837), un 33’5% ho fan per canviar de títol, un 28,4% assegura que agafa més regularment el transport públic i un 21,7% d’aquestes ha fet un canvi del mode de transport.
Canvis en el mode principal de transport
Segons l’enquesta, Rodalies ha estat el principal beneficiat de l’increment d’usuaris pels descomptes tarifaris.
D’altra banda, destaca que el 75% de persones que han substituït el vehicle privat pel transport públic, incentivades pels descomptes, manifesten la intenció de mantenir aquest canvi quan tornin les tarifes normals. D’entre les que asseguren que agafen més el transport públic a causa dels descomptes, el 65% d’aquestes preveuen que mantindran aquest ús més intensiu un cop es retorni a les tarifes normals.
Impacte de la gratuïtat de Renfe sobre títols i operadors de transports
Segons les persones usuàries contactades, la política de descomptes també ha provocat algun canvi de comportament en l’ús de títols, sobretot per l’efecte gratuïtat de Renfe. En aquest cas, destaca que el 50% de les que han canviat de títol per a passar-se al títol recurrent de Renfe abans feien servir la T-casual. De la mateixa també s’han vist especialment afectades les línies d’autobusos concurrents amb corredors de Rodalies Renfe, que no han vist tan incrementada la seva demanda pel mateix motiu.