• Continua augmentant el pes dels abonaments, que ja representen un 85% dels títols integrats, amb la T-usual com el títol més utilitzat de tota la xarxa.

Barcelona, 20 de febrer de 2025

L’Autoritat del Transport Metropolità, consorci format per la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona, tanca l’any 2024 amb una demanda registrada del transport públic a l’àrea de Barcelona de 1.165 milions de viatges, 75 milions més que l’any anterior. Aquest nou rècord suposa un increment del 7% respecte al 2023, quan es van registrar 1.087 milions de viatges.

En comparació amb el 2019, l’últim any abans de la pandèmia, la demanda del transport públic se situa més d’un 10% per sobre, consolidant un creixement constant des del 2021. 

El gràfic següent mostra, any a any, la demanda acumulada del sistema de transport públic, expressada en milions de viatges. Així, durant el 2024, s’observa una recuperació sostinguda al llarg de tot l’any.

Durant el 2024, l’ús de títols integrats de l’ATM també ha crescut notablement, amb un augment del 9%, situant-se amb un pes relatiu dins el total del sistema superior al 76%. Si es compara amb el 2019, l’augment és d’aproximadament un 12%.
     
Els abonaments continuen creixent i la T-usual esdevé el títol més utilitzat

Pel que fa a l’ús dels títols de transport, un 85% dels viatges amb títols integrats el 2024 s’han fet amb abonaments de tarifa plana per a l’ús recurrent del transport públic (T-usual, T-jove, T-16 i abonaments per a famílies monoparentals i nombroses), fet que representa un augment del 46% del seu pes relatiu respecte al que tenien el 2019 (any precovid i previ a l’aplicació dels descomptes). Per la seva banda, els títols multiviatges com la T-casual representen actualment poc més del 14% de les validacions amb títols integrats.


Evolució del repartiment de validacions dels títols integrats ATM.

Entre els abonaments, la T-usual es consolida com el títol de transport més utilitzat de tota la xarxa i ja representa més del 50% de les validacions amb títols integrats i el 38% dels viatges totals del sistema.

Evolució del repartiment de validacions de tots els títols del sistema.

Creixement general del conjunt d’operadors

Entre els operadors ferroviaris, Metro tanca el 2024 amb un augment del 6,5% respecte al 2023, FGC creix un 7% i TRAM incrementa la seva demanda en un 13%. En el cas de Rodalies de Catalunya (Renfe) es registra una lleugera disminució de validacions globals respecte a l’any anterior (-1,8%) a conseqüència de les afectacions al servei durant més d’un mes del robatori de coure a Montcada Bifurcació el 12 de maig, així com per les obres d’Adif al túnel de Roda de Berà o les del Corredor Mediterrani entre Castellbisbal i Molins de Rei, obligant a establir plans de transport alternatiu per carretera.

Pel que fa al transport amb autobús, destaca el creixement del bus interurbà (+17,75%) seguit de bus metropolità (+12,19%), el bus urbà (+10,95%) i, finalment, el bus de TMB (+5,54%).
 

Demanda per operadors
DGTM: (Direcció General de Transports i Mobilitat).

Durant el 2024, la T-mobilitat ha registrat més de 858 milions de validacions amb títols integrats, assolint a una penetració del 97% sobre el total d’aquests. Actualment, hi ha 2,3 milions de persones donades d’alta al sistema que realitzen diàriament 3,2 milions de validacions. 

Els viatges realitzats amb T-mobilitat es divideixen en els següents percentatges d’ús de suports: 64% amb targeta de plàstic personalitzada, 31% amb targeta de cartró T-mobilitat i un 5% amb suport mòbil. 

Actualment, la pràctica totalitat de la gamma de títols integrats de l’ATM de Barcelona es pot utilitzar amb el nou sistema sense contacte. Queda pendent la integració de la T-usual per a persones en situació d’atur, la T-verda i la T-dia, que ho faran en els propers mesos.