Barcelona, 25 de gener de 2024
L’Autoritat del Transport Metropolità tanca l’any 2023 amb una demanda registrada del transport públic a l’àrea de Barcelona de 1087 milions de viatges, el que suposa un 17% més que l’any passat i esdevé un nou rècord absolut, superant el marcat el 2019 amb 1057 milions de viatges. Enguany, s’han comptabilitzat uns 158 milions de viatges més que el 2022 i prop de 30 milions més que la situació prepandèmia de 2019, el que suposa una demanda 3% superior a la d’aquest darrer any precovid.
La demanda ha estat creixent durant l’any 2023, i la tendència alcista s’ha mantingut fins al desembre, essent el tercer trimestre el que més passatge guanya en comparació amb el 2019.
Entre els operadors ferroviaris, Metro se situa al capdavant quant a recuperació de la demanda respecte al 2019 i acaba el 2023 un 6,8% per sobre les xifres prepandèmia, seguit de tramvia (+4%). Rodalies de Catalunya (Renfe) també recupera dades de viatges de 2019 (+0,63%) i FGC gairebé iguala les dades registrades del darrer any abans de la covid.
Respecte al mode bus, destaca la recuperació del bus interurbà (+9,28%), seguit de bus urbà (+3,99%) i bus metropolità (+2,74). Pel que fa al bus de TMB, incrementa un 16% el passatge respecte al 2022, tot i que encara se situa 3,9 punts per sota comparat amb l’últim any prepandemia.
*DGTM: Direcció General de Transports i Mobilitat
Creix l’ús dels abonaments i la T-usual esdevé el títol més utilitzat
Pel que fa a l’ús dels títols de transport, un 80% dels viatges amb títols integrats de 2023 s’han fet amb abonaments (ús recurrent del transport públic: T-usual, T-jove, T-16 i abonaments per a famílies monoparentals i nombroses), el que representa un augment del 15,4% del seu pes respecte al 2021.
D’aquesta manera, la T-usual es posiciona com el títol de transport més utilitzat de tota la xarxa del sistema tarifari integrat (un 29% del total).
Pel que fa als bitllets integrats, la T-casual, principal títol multiviatge, continua la seva davallada, i, si el 2019 representava el 53,5% del conjunt de títols integrats (el més emprat amb diferència), ara ha passat a ser el segon, representant un 17%, i molt per sota de la T-usual, que ja és el més utilitzat amb un pes superior al 50% entre els bitllets integrats de l’ATM de Barcelona.
El 2023 s’ha caracteritzat pel manteniment de les tarifes del 2022, les bonificacions especials aplicades des del mes setembre de 2022, (50% de descompte sobre T-usual i T-jove en totes les seves versions) i per l’ampliació de la T-jove fins als 30 anys així com la unificació del preu de les sis zones al d’una.
El gràfic següent mostra, any a any, la demanda acumulada del sistema de transport públic, expressada en milions de viatges. Així, durant el 2023, s’observa una recuperació sostinguda al llarg de tot l’any.
La T-mobilitat, amb una penetració del 65%, ha registrat més de 305 milions de viatges aquest 2023
Durant el 2023, la T-mobilitat ha registrat més de 305 milions de validacions amb títols integrats, el que suposa un 37% sobre el total anual. Ara mateix, aquestes validacions ja superen els 2 milions diaris, el que significa que el nivell de penetració del sistema de validació sense contacte i recarregable ja ha assolit al voltant d’un 65%.
Avui dia, la pràctica totalitat de la gamma de títols integrats de l’ATM de Barcelona es pot utilitzar amb el nou sistema sense contacte. Queda pendent la integració de la T-usual per a persones en situació d’atur, la T-verda i la T-dia, que ho faran en els propers mesos.