21 de febrer de 2023
El director general de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), Joan Serra i Muset, ha comparegut davant la Comissió de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana del Congrés dels Diputats amb motiu del projecte de Llei sobre Mobilitat Sostenible que s’hi està tramitant. Joan Serra ha exposat davant dels membres de la Comissió la necessitat que aquesta sigui “una llei en xarxa, que contempli les administracions locals, supramunicipals, i autonòmiques, i no una llei centralitzada de l’Estat com sembla que es planteja”.
L’AMTU és l’única entitat municipalista catalana que compareix davant la comissió que tracta sobre la futura Llei de Mobilitat Sostenible. Per això Joan Serra ha incidit en què aquesta llei protegeixi les competències dels ens locals, ja que “ens preocupa que una llei tan expansiva pugui col·lidir amb els interessos i competències dels ajuntaments”, ha dit. Concretament, Serra ha explicat que hi pot haver una afectació a les competències locals en el marc de l’avantprojecte de regulació estatal de sistemes de mitjans de mobilitat (article 29); en el de la planificació de la mobilitat urbana (article 39); el de les infraestructures i equipaments dels sistemes de transport (article 33); i en el de carrils reservats a determinats vehicles (article 34).
El director general de l’AMTU també ha lamentat que el projecte de llei no tingui en compte l’existència d’entitats territorials que són responsables de la planificació, el finançament i la tarifació, com ho és l’ATM en l’àmbit metropolità de Barcelona. I ha demanat que aquestes entitats “siguin respectades i també destinatàries del sistema general de finançament de la llei”. En aquest sentit, també ha apuntat que “perquè hi hagi la integració tarifària a Catalunya és important l’existència d’ens com l’ATM, que es puguin coordinar amb d’altres agències autonòmiques en una mesa de compensació estatal per tal de discriminar casuístiques”.
D’altra banda, Serra ha s’ha referit a la importància creixent de la digitalització en la mobilitat i el transport, i en l’aposta necessària pels sistemes de mobilitat com a servei. Els sistemes MAS ja s’estan implementant amb força arreu del món i, per això cal situar-los en el centre de la planificació de la mobilitat.
Finalment, Joan Serra ha reclamat “un pressupost clar per desenvolupar polítiques de mobilitat, i que diferenciï allò que vagi a cobrir despeses de proves pilot del que vagi destinat a infraestructures o projectes concrets”. A més, ha afegit que “sobre aquest pressupost calen plans plurianuals per poder planificar amb eficàcia a més llarg termini”.