11 de juny de 2023,
El president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès i Garcia, ha subratllat avui que el cremallera de Montserrat és una “
infraestructura importantíssima” que ha fet “
més accessible el conjunt de Montserrat” i ha permès
“arribar-hi en transport públic”, i “
aposta per una mobilitat molt més sostenible i respectuosa amb l’entorn privilegiat de la muntanya de Montserrat i amb el conjunt del medi ambient”.
Durant l’acte de celebració del 20è aniversari de l’actual cremallera, el cap de l’Executiu ha afirmat que el cremallera és una mostra més de
“la bona gestió i professionalitat de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya” que ha sabut
“impulsar un transport ferroviari de qualitat i al servei del conjunt del país”. A més, ha insistit que el Govern en els darrers anys ha volgut impulsar
“un canvi de paradigma en relació a la mobilitat, perquè sigui molt més sostenible”. I, ha afegit que la seva
“vocació de servei públic de qualitat ha de ser per tothom i per tot arreu”.
Amb el cremallera, ha continuat el president, s’ha aconseguit
“fer molt més accessible una icona, un punt emblemàtic de Catalunya com és Montserrat i, en definitiva, obrir l’accés a Montserrat a tothom, amb la màxima facilitat i comoditat”.
El cap del Govern ha aprofitat també la seva intervenció per subratllar la significació de Montserrat, perquè, ha dit,
“avui continua sent un lloc imprescindible de nostre país per explicar qui som, d’on venim i, sobretot, els anhels i les esperances que mouen el nostre poble”, tot plegat, des d’una
“pluralitat de mirades”. I ha continuat
, “és sense cap mena de dubte un símbol nacional, per tota la història, per seu llegat i per tot el compromís inequívoc amb el país i la seva gent”. Però també, ha afegit
, “ho és per tota la vessant espiritual i com ha guiat per molts catalans i catalanes, especialment els que professen la fe cristiana, i també un punt de referència pel catalanisme”. “Una muntanya única i aquesta orografia tan especial que la fa irrepetible arreu del món”, ha reblat.
Després de visitar el Museu del Cremallera i l’associació “Amics del Cremallera” a l’estació de FGC Monistrol-Vila, el president , acompanyat del conseller de Territori, Juli Fernàndez i Olivares; l’alcalde de Monistrol de Montserrat, Joan Miquel Rodríguez; la delegada del Govern a la Catalunya Central, Montserrat Barniol i Carcasona, i el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Toni Segarra i Barreto, s’ha traslladat amb cremallera fins a l’estació de Montserrat.
El president de la Generalitat, juntament amb l’Abat de Montserrat, Manel Gasch i Hurios, han presidit l’acte de celebració del 20è aniversari de la posada en funcionament del Cremallera de Montserrat, acompanyats del conseller de Territori, Juli Fernàndez i Olivares.
Història del cremallera
El Cremallera es va inaugurar l’11 de juny de 2003 però té els seus orígens al Tren de Montserrat, que es remunta a finals del segle XIX, quan neix la necessitat de millorar l’accés al santuari per als devots i pelegrins. Tradicionalment s’accedia a la muntanya pel camí de Collbató. No és fins a la segona meitat del segle que s’obre una via alternativa i més ràpida quan, gràcies als Ferrocarrils del Nord, el tren arriba a l’estació de Monistrol-Montserrat. L’obertura d’aquesta via va facilitar un servei de diligències que trigava unes tres hores i mitja a cobrir el recorregut.
La manca d’un mitjà de comunicació permanent i l’augment del nombre de visitants va portar l’enginyer Joaquim Carrera, un enamorat de Montserrat i dels trens de muntanya suïssos, a convèncer l’empresari Josep M. González que s’havia de fer un cremallera que unís l’estació de Monistrol i el Monestir. Així, l’any 1881 el constitueix la companyia Ferrocarrils de Muntanya a Grans Pendents. El cremallera es va inaugurar el 6 d’octubre de 1892 i en poc temps es va convertir en el ferrocarril més popular de Catalunya. L’antic cremallera de Montserrat va fer el seu últim viatge l’any 1957, però la il·lusió de veure’l circular de nou mai es va perdre.
Aquest desig, juntament amb l’increment de visitants i la consegüent congestió de vehicles en l’àmbit del parc natural, van propiciar que, als anys 80, la Generalitat dugués a terme diversos estudis i alternatives per resoldre el problema del transport, creant així l’actual cremallera de Montserrat.
El cremallera avui
L’actual cremallera de Montserrat disposa de set unitats de tren, amb una capacitat de transport de 200 persones cada unitat. Hi poden viatjar 1.200 persones cada hora en composició doble i té una freqüència de sortida de 20 minuts (tres trens/hora).
Actualment, aquest mitjà de transport s’ha consolidat com la manera més sostenible d’accedir a la muntanya de Montserrat i als actius turístics, culturals i naturals que l’envolten. L’any passat, Montserrat va acollir fins a un milió i mig de persones visitants, una quarta part dels quals (385.000) van accedir-hi amb el Cremallera. El mesos amb més afluència de visitants són els mesos d’abril, maig, agost, setembre i octubre.
El tren cremallera té tres estacions i inicia el trajecte a la de Monistrol de Montserrat, estació d’enllaç amb els trens de la línia R5 d’FGC Barcelona-Manresa. Passa, a continuació, per Monistrol-Vila i finalment arriba a l’última estació, Montserrat-Monestir. El cremallera recorre més de 5 quilòmetres en un trajecte que dura 15 minuts i supera un desnivell de 548 metres. Més informació:
Web del Cremallera i Funiculars de Montserrat.