L’AMTU acorda dissoldre LaCamp, la seva central de contractació de serveis

Per tal d’optimitzar recursos, facilitar i agilitzar el desplegament de les millores en matèria de mobilitat a tots els ens locals de Catalunya, l’AMTU amplia la seva funció estatutària de prestador de serveis als associats i contribueix a la racionalització tècnica de la contractació dels ens locals catalans, amb la creació de la seva Central de Compres de serveis i subministraments relacionats amb la mobilitat, el transport i les seves infraestructures.

En aquest sentit, a través de la implantació d’un model de centralització en la contractació, l’AMTU pretén optimitzar la despesa pública, com a conseqüència de l’existència d’una major concurrència en la licitació i de les economies d’escala creades amb la integració d’obres, serveis i subministraments, així com reduir la càrrega administrativa i els costos de gestió associats a la contractació. Addicionalment, aquest sistema permetrà reduir les pèrdues per obsolescència i caducitat dels productes, així com homogeneïtzar criteris i estàndards de qualitat i, per últim, afavorirà la implantació de polítiques generals, la coordinació i transmissió d’informació. Aquest és el mandat que la directiva 24/2014/UE de contractació pública ha encomanat a l’activitat contractual, i posteriorment, reiterada i ampliada amb la transposició en el dret intern mitjançant la llei 9/2017 (LCSP).

Una central de contractació pels associats a l’AMTU útil, innovadora i eficient que està a punt de licitar els seus primers contractes, en forma d’Acords Marc, i que són:

 

 

 

 

ANTECEDENTS

I. 20ª ASSEMBLEA GENERAL de 28/11/2018.

A la 20ª Assemblea general de l’AMTU de data 28 de novembre de 2018, per tal d’optimitzar recursos i facilitar la prestació de serveis als associats i per tal de contribuir a la racionalització tècnica de la contractació dels ens locals catalans va impulsar la iniciativa de crear la Central de Compres reconeixent que l’òrgan competent per a la seva constitució era el Comitè Executiu, i va adoptar els següents ACORDS:

Primer.- Donar compte de la iniciativa per a la creació de la Central de Compres de l’AMTU.

Segon.– Aprovar la iniciativa pel que serà la primera contractació mitjançant Acord Marc en relació al subministrament i gestió arreu de Catalunya d’una Plataforma de regulació de zones de càrrega i descàrrega basada en senyalització intel·ligent i aplicacions mòbils per conductors i vigilants.

Tercer.– Establir un sistema de comunicació constant als membres associats de l’AMTU en relació als avanços en relació als procediments necessaris per a la consecució de l’actuació de referència.

Quart.– Facultar als òrgans d’administració de l’AMTU, Presidència i Comitè Executiu, per a l’aprovació i formalització dels instruments i acords convenients en cada fase del procés de contractació.

II. COMITÈ EXECUTIU 04/03/2021

En el Comitè Executiu 2021/02, celebrat en data 4 de març de 2021, el Director general va plantejar la conveniència de crear, de forma anàloga a l’ACM, una central de contractació, amb l’objectiu d’optimitzar i reduir la despesa a l’hora d’adquirir béns i/o serveis per part dels ajuntaments, i va adoptar, per unanimitat dels assistents, l’acord següent:

Creació de la central de contractació de l’AMTU.

L’AMTU és una agrupació voluntària de municipis, comarques i altres ens locals de Catalunya, constituïda l’any 2001, sense afany de lucre i amb personalitat jurídica pròpia, que té per finalitat la defensa, assessorament i suport als Ajuntaments de Catalunya per a la gestió del transport col·lectiu de viatgers, la millora de la mobilitat en correspondència amb les necessitats de creixement urbà i econòmic dels municipis i el suport en la gestió de les organitzacions locals.

Dins del seu marc d’actuació, l’AMTU aspira a convertir-se en un referent en la defensa, l’assessorament i el suport als municipis i les administracions territorials supramunicipals i en relació als serveis que posa a l’abast dels ens associats, vinculats amb la mobilitat, el transport públic, la seguretat viària i amb especial interès en la definició i implantació del transport a la demanda (TAD) i del Transport Flexible arreu de Catalunya.

Amb la finalitat de cercar mecanismes de major eficiència i aprofitar les sinergies entre els diferents ens associats a l’hora de contractar conjuntament obres, serveis o subministraments, és voluntat de l’AMTU crear una central de contractació.

En aquest sentit, els articles 218, 227 i 228 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, regulen la figura de la central de contractació, definint-la com un sistema de racionalització i ordenació de l’adjudicació dels contractes l’objectiu del qual és optimitzar l’activitat contractual de les Administracions Públiques.

Així mateix, la Disposició Addicional Cinquena de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, en els termes introduïts per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de Racionalització i Sostenibilitat de l’Administració Local, estableix que les associacions d’entitats locals poden crear centrals de contractació.

Amb la implantació d’un model de centralització en la contractació, l’AMTU pretén optimitzar la despesa pública, com a conseqüència de l’existència d’una major concurrència en la licitació i de les economies d’escala creades amb la integració d’obres, serveis i subministraments, així com reduir la càrrega administrativa i els costos de gestió associats a la contractació. Així mateix, aquest sistema permetrà reduir les pèrdues per obsolescència i caducitat dels productes, així com homogeneïtzar criteris i estàndards de qualitat i, per últim, afavorirà la implantació de polítiques generals, la coordinació i transmissió d’informació.

És per aquests motius que l’AMTU té la voluntat d’impulsar la creació d’una central de contractació, que s’articularà com un servei especialitzat que permetrà la tramitació i/o adjudicació de les prestacions d’altres poders adjudicadors locals, facilitant així el procés de contractació. En qualsevol cas, els ens associats podran optar per utilitzar aquest sistema o qualsevol altre establert a la legislació aplicable en matèria de contractació pública.

Havent exposat l’anterior, en data 28 de novembre de 2018, l’Assemblea General de l’AMTU va acordar donar compte de la iniciativa per la creació de la Central de Contractació de l’AMTU, indicant-se en els antecedents del citat acord que l’òrgan competent per la seva constitució, així com per l’aprovació del seu Reglament de funcionament és el Comitè Executiu.

Sens perjudici de l’anterior, i en la mesura en què el Reglament de funcionament atribueix noves funcions al Comitè Executiu i al Director General, caldrà tramitar una modificació dels estatuts de l’AMTU, als efectes de preveure dites funcions, així com incloure dins dels òrgans de l’associació, la Central de Contractació i regular el seu règim bàsic de funcionament.

D’aquesta manera, un cop modificats els estatuts, si fos necessari, el Comitè Executiu i el Director General hauran de ratificar els actes o acords que haguessin adoptat prèviament en exercici de les funcions que se’ls hi atribueixen en virtut del Reglament de funcionament aprovat.

Així doncs, per tal de donar cabuda a aquestes pretensions, i tenint en compte les funcions atorgades al Comitè Executiu de l’AMTU a l’article 11.6.a) dels Estatuts de l’AMTU, aquest òrgan proposa l’adopció dels següents:

ACORDS:

Primer.- Executar l’acord de l’Assemblea General i aprovar la creació de la Central de Contractació de l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà.

Segon.- Aprovar el Reglament regulador de funcionament, procediment i estructura de la Central de Contractació.

Tercer.- Restar assabentat de l’acord adoptat per l’Assemblea General celebrada el 28 de novembre de 2018 d’incorporar a aquesta Central de contractació una “Plataforma de regulació de zones de càrrega i descàrrega basat en senyalització intel·ligents i aplicacions mòbils per conductors i vigilants”.

Quart.- Incorporar al catàleg de serveis i productes de la Central de contractació el producte “Sistemes de seguretat activa avançats a bord” i una “Plataforma global d’optimització de la gestió d’objectes perduts”.

Cinquè.- Donar compte de la creació de la Central de Contractació a l’Assemblea General, per tal que procedeixi a la modificació dels estatuts de l’AMTU, als efectes d’incloure en els mateixos aquest nou òrgan i regular el seu règim bàsic de funcionament.

Amb aquest acord de creació d’una central de contractació, ho era amb l’objectiu d’optimitzar i reduir la despesa a l’hora d’adquirir béns i/o serveis per part dels ajuntaments. Es disposaria d’un servei especialitzat que permetria la tramitació i/o adjudicació de les prestacions d’altres poders adjudicadors locals, facilitant el procés de contractació. Els serveis ofertats inicialment eren:

  • Plataforma de regulació en zones de càrrega i descàrrega

  • Sistemes de seguretat activa avançats a bord

  • Plataforma global que optimitza la gestió d’objectes perduts

  • Elements Targeta ciutadana

PROPOSTA DE DISSOLUCIÓ

En consideració al temps transcorregut des de la seva creació s’ha posat de manifest que alguns dels serveis, en principi ofertats, han estat substituïts per altres elements.

Tot i que s’ha treballat en diverses licitacions i redacció de plecs – marquesines i pals de parada, punts de recàrrega, zones de càrrega i descàrrega, mobiliari urbà – no s’ha adjudicat cap dels serveis ofertats.

Al mateix temps, no havent-se manifestat, de forma expressa, interès dels ens associats per acollir-se a les prestacions previstes, es considera procedent deixar sense efecte aquest model de centralització en la contractació, renunciant al seu manteniment i acordant la seva dissolució.

Així doncs, per tal de donar cabuda a aquestes pretensions, i tenint en compte les funcions atorgades al Comitè Executiu a l’article 11.6.a) dels Estatuts de l’AMTU, es proposa l’adopció dels següents:

ACORDS:

Primer.- Acordar la dissolució de la Central de Contractació de l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà.

Segon.- Facultar als òrgans d’administració de l’AMTU, Presidència i Comitè Executiu, per a l’aprovació i formalització dels instruments i acords convenients per a la dissolució de la Central de contractació.

Tercer.- Incorporar a la web de l’AMTU la comunicació de la dissolució acordada.

Quart.- Donar compte d’aquest acord a l’Assemblea general per a la seva ratificació.

Accés a la Nota amb més informació.

Pla de contractació 2024 – 2025

 ✓ Licitació pel subministrament, implantació i explotació d’una plataforma tecnològica per a la regulació i control digital de zones d’estacionament gratuïtes amb temps limitat per a vehicles autoritzats, basada en sensors i aplicacions mòbils per a conductors i agents de control.

 ✓ Licitació de les prestacions i subministrament de sistemes de seguretat activa avançats a bord.

 ✓ Licitació de la plataforma global que optimitza la gestió d’objectes perduts.

 ✓ Licitació de punts i estacions de recàrrega elèctrica per a busos i vehicles, gestió i manteniment.

 ✓ Licitació de solucions i tecnologia per a zones de baixes emissions.