Dimecres, 14 de setembre de 2022

L’inici del període de la rebaixa de tarifes del transport públic aquest setembre ha coincidit amb un augment general de la demanda, fent que en una setmana (del 3 al 9 de setembre) s’hagin registrat 10.998.310 validacions entre els quatre principals operadors ferroviaris (Metro TMB, FGC, RENFE i TRAM). El que més s’apropa a nivells prepandèmics del mateix període de dies és Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que se situa a només a –0,78% de la demanda, seguit del Metro de Barcelona (TMB) que registra un -1,17%. Pel que fa a l’ús de TRAM, aquest assoleix un -2,50% de passatgers respecte a 2019, mentre que RENFE es manté més allunyat amb un -7,91% comparat amb xifres d’abans de la pandèmia. Així, es constata l’augment general de la demanda si es compara amb l’any anterior 2021 (+30,40% Metro TMB, +30,52% FGC, +26,73 RENFE i +25,68% TRAM).

Davallada en l’ús de títols integrats a Rodalies

La creació de l’Abonament recurrent de Rodalies provoca una davallada en l’ús de títols integrats a Rodalies, a favor dels títols propis, de l’ordre de quasi el 50% de les validacions respecte de 2019. La resta d’operadors ferroviaris incrementen lleugerament el nivell de validacions amb títols integrats assolit el 2019 (+0,66% Metro TMB, +0,43% FGC, +0,36% TRAM).

Increment de venda de títols i desplaçament de T-casual a abonaments T-usual i T-jove

En aquests primers dies d’entrada en vigor de les tarifes reduïdes s’observa un increment de venda de títols integrats en els dos operadors ferroviaris majoritaris (Metro TMB i FGC). L’augment més significatiu el trobem en l’abonament T-jove, que incrementa en un 360% a Metro TMB i prop d’un 300% a FGC. Així, es constata un desplaçament clar de títols integrats, des de T-casual als abonaments T-usual i T-jove atribuïble als descomptes.

Augment demanda bus en corredors que no competeixen amb la xarxa ferroviària

Una avaluació inicial de la xarxa de bus apunta al fet que aquest té més demanda en el cas de corredors que no competeixen amb la xarxa ferroviària de Rodalies RENFE: (+3% respecte a 2019). En canvi, els coincidents amb xarxa de Rodalies baixa la demanda (de l’ordre del -12%). Aquestes dades marquen un global de -4% al bus interurbà. Els autobusos urbans podrien tenir un increment net respecte a 2019, però és aviat encara per donar resultats acumulats.

Increment de demanda a les ATM de Girona, Lleida i Tarragona

Pel que fa als àmbits de les ATM de Girona, Lleida i Tarragona, si s’analitza el període de l’1 a l’11 de setembre (ambdós inclosos), respecte del mateix període de 2021, la demanda de transport públic ha augmentat i també l’ús dels títols integrats, en especial el de la T-50/30 i la T-Mes.

A l’àmbit ATM de Lleida, la demanda (187.557 validacions) va augmentar un 13% respecte del mateix període de 2021 i un 58% respecte de 2020. Per títols, cal remarcar que les validacions amb la targeta T-50/30 han augmentat aquests dies de setembre un 92% i prop d’un 30% les de la T-Mes.

A Girona, la demanda a l’àmbit ATM (184.607 viatgers) ha augmentat un 55% respecte de 2021. Cal remarcar que en aquest àmbit, les validacions s’han recuperat respecte del mateix període de 2019 (un 19%). Les validacions amb títols integrats han augmentat un 46% en el període analitzat respecte al 2021 i, en concret, els viatges amb T-50/30 i T-Mes han pujat un 75% i un 50%, respectivament.

A l’àmbit ATM de Tarragona, en total, entre l’1 i l’11 de setembre, s’han registrat 548.109 validacions, un 18% més que els mateixos dies de 2021, i prop d’un 60% més que en el 2020. Pel que fa a l’ús dels títols integrats, cal remarcar que les validacions amb la T-50/30 han augmentat més d’un 57% respecte del mateix període de 2021. En general, l’ús de títols integrats s’ha incrementat prop d’un 30%.